Loading

Doğru Oturuş Pozisyonu Ve Önemi

Otomobilde Doğru Oturuş Pozisyonu

Dağ yolu

DOĞRU OTURUŞ POZİSYONU VE ÖNEMİ

sürüş ergonomisi | Özel direksiyon dersi

 Otomobillerin içinde her gün hatırı sayılır bir vakit geçiriyoruz. Farkında olmasak da trafiğe çıktığımız andan itibaren risk almış oluyoruz.

 

Bu riskleri güvenli sürüş teknikleriyle en aza indirgemek temennimiz. Güvenli sürüş yola çıkmadan önce başlar. Bunun ilk ve en önemli adımlarından birisi ise doğru oturuş ve sürüş pozisyonu. 

Doğru oturuşun önemi aslında sandığımızdan çok daha fazla. Trafikte her zaman önümüze istenmedik ve beklenmedik engeller çıkabilir veya kötü bir durumla karşılaşabiliriz. Doğru oturuş pozisyonunun önemi tam olarak burada başlıyor.  Beklenmedik durumlar esnasında engellerden kaçış manevramızı en doğru , en kısa zamanda ve en etkili şekilde yapmamız için sürüş pozisyonumuz doğru ayarlanmış olmalı. 

Örneğin; önümüze bir çocuk atladığında eğer biz direksiyonu yanlış pozisyonda ve tek elle tutuyorsak kaçış manevramızı yapamaz ve bir şoförün hiç istemeyeceği bir durum olarak çocuğa çarpabiliriz. 

 

PEKİ DOĞRU OTURUŞ POZİSYONU NASIL OLMALI?

Öncelikle pedallara olan mesafeden başlayalım. Çünkü gerektiği zamanda gerektiği güçte pedallara baskı uygulamak ancak doğru pozisyonda mümkündür. Aracımız düz vites ise debriyaja , otomatik vites ise frene sonuna kadar bastığımızda dizlerimiz kırık ve yaklaşık 45 derecelik bir açıda olmalı. Bu hem maksimum gücü uygulamak hem de istenmeyen bir kaza anında dizlerinizin kırılmaması için önemlidir. Eğer kaza anında dizlerimiz tamamen düz bir şekildeyse , darbenin şiddeti absorbe edilemez ve doğrudan kalça kemiğimizde şiddeti hissederiz. Bu da kalça kemiğimizin kırılmasına bile sebep olabilir.

İkinci olarak doğru direksiyon tutuşu ve ayarına gelelim.  Çoğu sürücü maalesef direksiyonu tek elle ve yanlış noktadan tutuyor. Bu da çok büyük bir güvenlik zafiyeti anlamına geliyor. Direksiyonu bir saat gibi düşünürsek, tam 9.15 pozisyonunda direksiyonu tutmalıyız. Bu şekilde otomobil üstündeki hakimiyetimizi maksimuma çıkarmış olacağız ve herhangi beklenmeyen bir durumda en net tepkiyi vererek kaçış manevramızı uygulayabileceğiz. Tek elle otomobili kontrol ederken önümüze bir engel çıkması halinde ondan kaçma olanağımız çok düşüktür.

Formula 1 ile ilgilenen okurlarımız mutlaka fark edeceklerdir ki , pilotlar direksiyonu hep 9.15 pozisyonunda tutarlar. Bu da maksimum hakimiyet için gereken tutuşun kanıtı niteliğindedir.  :)

Tabi ki direksiyona olan mesafemiz de oldukça önemlidir. Bunu ayarlamak içinse çok basit adımlar var. 

İlki, omuzlarımız koltuk sırtlığına tamamen yaslıyken bileklerimizin iç kısmı rahatça direksiyonun tam tepe , yani saat 12 noktasına ulaşmalıdır. Bunun için sırtlık ve direksiyon ayarlarımızı yapmalıyız. Artık günümüzde çoğu arabanın yükseklik ve derinlik ayarlı direksiyonları mevcut.

İkincisi ise, aynı dizlerimiz ve pedallarda olduğu gibi kollarımız da saat 9.15 pozisyonundayken kırık olmalıdır. Bu şekilde rahatça yönlendirme yapabiliriz.

 

Okurken bu maddeler karışık ve uygulaması zor gelmiş olabilir. Fakat gerçekten de zor değil ve bu yazılanlara dikkat edildiği takdirde hakimiyetimizin ve trafikteki özgüvenimizin artacağını çok net hissedeceğiz. Trafikteki çoğu kazaların sebebi yanlış oturma sonucu gerekli tepkiyi zamanında ve doğru şekilde verememekten kaynaklanıyor. Unutmayın ki hakimiyet, güvenliktir.

Doruk Ungan
Standart Üye / 1 Yazı / 192 Okunma

TED Ankara Kolejinde okuyor. Otomobil ve motor sporları aşığı.


Yorum Yap

E-Posta adresiniz yayınlanmayacaktır.

ya da üye olmadan yorum yap ve onaylanmasını bekle.
ÜST